På ekstraordinært eiermøte 7. januar 2022, vedtok Arkheions eiere at Arkheion formelt sett går inn i et treårig prøveprosjekt som dreier seg om å utvikle et nytt arkivblad for hele feltet. Utgivelsen av Arkheion settes på pause i prosjektperioden (2022–24), mens ressurser og bidrag kanaliseres inn i det nye bladet.
Utvidet målgruppe og interessefelt
Det nye bladet får en svært utvidet målgruppe sammenlignet med hva Arkheion har hatt. I tillegg skal det nye bladet styres etter Redaktørplakaten, noe som innebærer at det blir rom for uavhengig kvalitetsjournalistikk. Samtidig vil det være fagstoff og erfaringsdeling fra feltet, slik vi er vant med fra Arkheion – bare at tanken er at flere miljøer bidrar inn. Målet er et profesjonelt blad som favner hele sektoren, som havner på ministerens bord og som kan bidra til å løfte arkivdebatten i Norge.
ABM-media AS skal gi ut bladet, som skal utvikles i samarbeid med Arkheion og Arkivforbundet. I desember 2021 ble prosjektet innvilget arkivutviklingsmidler av Arkivverket.
Arbeidsgruppe
En arbeidsgruppe skal sørge for at bladets rammer kommer på plass. Enn så lenge har bladet for eksempel ikke fått noe navn. En må også få på plass bladets formålsparagraf, konkretisering av målgrupper og hva som skal til for å nå disse. Gruppen, og etter hvert den nye redaktøren, må også jobbe for å få plass økonomi og finansiering utover prosjektperioden. Arbeidsgruppen består av:
- Heidi Meen (Vestfoldarkivet og tidligere Arkheion-redaktør)
- Kjetil Landrog (Arkivforbundet)
- Knut Kjosås (IKA Hordaland)
- Mette Hvål (IKA Kongsberg)
Hva er ABM-media AS?
ABM-media AS er et ikke-kommersielt aksjeselskap med formål om å utgi frie og uavhengige fagblader for arkiv-, bibliotek- og museumsfeltene. Fra før gir ABM-media ut fagbladene Museumsnytt og Bok og bibliotek, samt det nettbaserte vitenskapelige Tidsskriftet Arkiv.
Publikasjonene skal bidra til å synliggjøre ABM-sektorene i norsk samfunnsliv og i den offentlige debatten, og de skal ha vekt på kunnskaps- og forskningsformidling. Selskapet har som målsetting og ambisjon å sette dagsorden for å belyse alle sider ved sektorene. Det har også som en viktig oppgave å initiere til nyutvikling, herunder utvikle digitale publiseringsformer for hele ABM-feltet i samarbeid med ulike organer og organisasjoner innen fagfeltet. Overskudd tilføres driftskapitalen og brukes til utvikling og eventuell utvidelse av selskapets publikasjonsvirksomhet.
Veien videre
Arbeidsgruppen jobber som nevnt med å utarbeide rammer for det nye bladet. Onsdag 30. mars arrangeres det en idé-workshop for en utvidet gruppe, i samarbeid med Norsk tidsskriftforening. I tillegg er det planlagt å sende ut en enkel undersøkelse til Arkheions eiere og andre for å hente inn de gode ideene. Tanken er at begge deler vil gi gruppen større innsikt i hva som skal til for å lage et så godt blad som mulig.
Det er ennå ikke bestemt når første utgave kommer ut, men det blir ikke før etter sommeren. Ta gjerne kontakt med en i av medlemmene i arbeidsgruppen om dere har tanker eller spørsmål.